10 kwaliteitsprincipes bij een IT-project

Geplaatst op door Dirk Raemdonck

IT projectHet is geen kwestie van geluk als een IT-project met succes wordt afgesloten en daarbij de doelstellingen worden bereikt. Of het nu om een klein of groot project gaat, of het in de cloud of on-premise geïmplementeerd wordt, het project vergt een zorgvuldige planning en respect voor een aantal kwaliteitsprincipes. Het toepassen van principes zorgt namelijk voor voorspelbaarheid en transparantie tijdens het IT-project.

Onderstaand wil ik graag 10 kwaliteitsprincipes delen die kunnen helpen bij het succesvol afronden van een IT-project.

1. Bed de waarde voor de business in

Zorg dat de waarde van een project voor de business klaar en duidelijk is. Als de business betrokken is, dan is het niet louter een IT-project en is er een breed draagvlak. Deze waarde kan ook een leidraad zijn wanneer er tijdens het project moeilijke beslissingen moeten worden genomen.

2. Behoeften definiëren

Leg de behoeften zo snel mogelijk vast. Dit zorgt voor duidelijkheid en voorkomt dat de inhoud van het project naderhand uitloopt en vertraging en verlenging van de projectdoorlooptijd tot gevolg heeft.

3. Beheerstructuur

Zet een projectbeheersstructuur op en werk samen met alle belanghebbenden. Deze beheersstructuur zorgt voor duidelijke richtlijnen en afspraken, zodat bijvoorbeeld documenten uniform gestructureerd zijn en eenzelfde goedkeuringsproces doorlopen.

4. Tijdige oplevering

Een efficiënte projectopvolging en het tijdig opleveren van de afgesproken documenten, goedkeuringen, programma’s, enz. is van groot belang wil men de projectmijlpalen respecteren en vertragingen voorkomen.

5. Projectteam

Staf het projectteam met voldoende, bekwame en gemotiveerde mensen. Niets is zo erg voor de moraal als te moeten werken met onvoldoende, niet-geïnteresseerde of incompetente collega’s of consultants, zeker wanneer ambitieuze doelstellingen moeten worden bereikt. Vervang “stoorzenders” in het belang van het project.

 6. Methodologie

Gebruik een geschikte projectmethodologie (ASAP, Prince2, Agile), zorg dat iedereen hiervan op de hoogte is en denk hierbij ook aan kwaliteit door bijvoorbeeld projectreviews en formele goedkeuringsstappen in te bouwen.

7. Identificeer risico’s

Door gemeenschappelijk risico’s te identificeren en te beheren kunnen bijvoorbeeld bijkomende actieplannen worden opgesteld om de impact zoveel mogelijk te beperken.

8. Best practices

Gebruik standaardfunctionaliteit en “best practices”. Dit voorkomt onvoorziene bijkomende ontwikkelingskosten en zal op termijn de TCO (Total Cost of Ownership) zeker ten goede komen.

9. Support

Stoom de supportorganisatie en technische staf op tijd klaar om de nieuwe IT-oplossing te ondersteunen en te onderhouden. Gebruik hiervoor in het begin desnoods leden van het projectteam.

10. Change management

Gebruik veranderingsbeheer om de business (management, werknemers, klanten, leveranciers) voor te bereiden op nieuwe en veranderde business processen door middel van communicatie, aangepaste trainingen, enz..

Eenmaal het project is opgeleverd, stopt het proces natuurlijk niet. Dit is het moment om na te gaan of de waarde voor de business werd gerealiseerd. Dit en de tien criteria vormen, naast de implementatiekosten en Total Cost of Ownership, voor SAP de basis voor het beoordelen van de kandidaten voor de SAP Quality Awards. Kijk voor meer informatie over de awards en het nominatieproces op http://www.sap.com/qualityawards. De nominaties voor België en Luxemburg lopen tot 18 augustus, de awards worden op 8 oktober uitgereikt.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>