50 tips om voordeel te halen uit data en analytics

Geplaatst op door Yvan Leonardi

Businessman analyzing pie chart on digital tabletNog maar een aantal jaar geleden kochten organisaties Business Intelligence(BI) tools voornamelijk voor een kleine groep analisten. Dit zorgde voor een afhankelijkheid van IT voor gestandaardiseerde rapportages en leidde vaak tot knelpunten.

Gelukkig is dit veranderd. Organisaties beseffen steeds meer dat analytics een groter verschil kunnen maken wanneer de business users zelf,  i.e. de personen die dagelijks besluiten moeten nemen en hiernaar moeten handelen, het gebruiken. Dit geldt nog het meest voor het groeiende aantal medewerkers dat mobiel of vanaf een andere locatie werkt. Die hebben de flexibiliteit nodig om overal, waar ze ook zijn, antwoord te kunnen geven op vragen.

Maar zelfs met deze verbeterde situatie maakt nog niet iedere organisatie gebruik van analytics voor haar bedrijfsprocessen of haar bedrijfscultuur. Hierdoor denken nog veel medewerkers dat analytics een op zichzelf staand iets is, alleen te begrijpen door specialisten en niet relevant voor hun eigen werkzaamheden.

 Analytics zijn overal

Maar data en analyse raken ons op een bepaalde manier allemaal. Hoe denkt u dat sportpresentatoren en -commentatoren op tv alle statistieken van de spelers en clubs kunnen opnoemen? Toen u onlangs iets online bestelde, kon u toen checken of de goederen op voorraad waren? Of ontving u misschien aanbevelingen voor gerelateerde producten die interessant voor u kunnen zijn? En vraagt u zich wel eens af hoe vluchtprijzen en verzekeringspremies worden aangepast aan het consumentengedrag? Allemaal voorbeelden van hoe iedereen in aanraking komt met data en analyse.

 Getting started

Als organisatie is het dan ook belangrijk om met analytics te starten. Maar hoe? Sommige organisaties starten hun BI-initiatieven met een deductieve aanpak: “We hebben de tools gekocht, laten we nu onze data analyseren en zien wat we eruit kunnen krijgen.” Maar om echt waarde uit analytics te halen, moet er juist gestart worden met een inductieve aanpak en moet er worden nagedacht over de vragen die er zijn, zoals “Waarom verliezen we marktaandeel? Op welke klanten behalen we de meeste winst? Hoe kunnen we onze voorraad verkleinen, maar er daarnaast voor zorgen dat we altijd alles in huis hebben?”. Aan de hand van analytics kan er op basis van de data die binnen de organisatie beschikbaar zijn, een antwoord op deze vragen gevonden worden.

 50 tips

Wanneer de voordelen van analytics binnen de organisatie bekend zijn, kan het soms toch nog lastig zijn om uit te vinden waar te starten. In het eZine ‘Get Connected: Collective insights for a connected world’ behandelen we een vijftigtal tips die kunnen helpen bij de inzet van analytics binnen uw organisatie. Enkele overkoepelende tips wil ik hieronder behandelen:

  • Zorg voor een goede basis

Informatie, en niet instinct, vormt de basis van goede bedrijfsbeslissingen. Maar als de data niet klopt, oud of niet compleet is, kan verkeerde informatie meer fout dan goed doen. Zelfs valide data heeft geen waarde wanneer het niet bereikbaar is. Het is daarom belangrijk om een betrouwbare en toegankelijke basis te bouwen van gestructureerde en ongestructureerde data.

  • Verhoog uw inzet met analytics

Wat niet beheerd kan worden, kan niet worden gemeten. Het is daarom belangrijk om te bepalen hoe analytische inzichten in prestaties de organisatie kunnen helpen bij het maken van gerichte effectiviteits- en efficiëntieverbeteringen. En daarnaast kunnen zorgen voor initiatieven die gelinkt zijn aan de overkoepelende strategie.

  • Maak realiteit van real time

Real-time zakendoen betekent niet dat alles alleen maar sneller moet. Het gaat juist om het vertalen van inzichten en signalen uit live data naar de bedrijfsprocessen, -diensten en –producten. Het doel is om zo te zorgen voor innovatie en eenvoudigere interacties.

  • Anticipeer op de toekomst met predictive analytics

Het levert niets op wanneer u tot uw knieën in de data zit zonder dat u weet of er ook iets uit gaat komen. Predictive analytics kan helpen bij het bepalen van de toekomst, ontdekken van risico’s en anticiperen op de eisen en behoeften van klanten door gebruik te maken van Big Data.

  • Maak gebruik van mobile analytics

Mobile analytics zijn niet gewoon desktoptools op een kleiner scherm. Gebruikers verwachten een gebruikerservaring zoals een consumer app en dat gecombineerd met een naadloze verbinding met de bedrijfssystemen en data. Wanneer dit op orde is, kunnen medewerkers die onderweg zijn op basis van mobile analytics geïnformeerde beslissingen nemen.

  • Samenwerking zorgt voor innovatie

U hoeft geen multinational met kantoren over heel de wereld te zijn om te weten dat verspreide teams soms moeite kunnen hebben met het gezamenlijk oplossen van problemen of het snel doorvoeren van innovaties. Voor innovatie is het dan ook belangrijk dat er tools worden ingezet die gericht zijn op samenwerking en die kunnen helpen bij het samenbrengen van mensen, data en processen om zo silo’s en geografische grenzen te laten vervagen.

Benieuwd naar de andere, in totaal 50 praktische tips? Of op zoek naar aanvullende informatie? Bekijk dan hier het eZine.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>