“Brothers in Arms”: Big Data & Analytics op de BA4ALL Summit

Geplaatst op door Iver van de Zand

Big Data_01.06.15Een opvallend citaat op de recente Big Data & Analytics Summit van BA4ALL: “34% van de ondernemingen neemt elke dag strategische beslissingen die op data en analyses zijn gebaseerd. Nog 28% beweert dat ál hun beslissingen op data en analyses zijn gebaseerd.” Intrigerende cijfers en reden genoeg voor BA4ALL om dieper in te gaan op Big Data en Analytics tijdens hun Summit op 19 mei. SAP was de programmapartner van het event, dat meer dan 190 deelnemers verwelkomde. We bundelden een zorgvuldig geselecteerde mix van topics in een aantrekkelijke agenda. Met als kers op de taart: een interactieve sessie over de rol van datawarehouses binnen Big Data-initiatieven.

Uit gesprekken met bedrijven en experts blijkt dat iedereen wel weet dat Big Data geen synoniem is van grote volumes data. Even cruciaal is de mogelijkheid om zowel gestructureerde als ongestructureerde data te verwerken, vaak zelfs data met ongekende, veranderende structuren. Om op die veranderingen te kunnen inspelen, zijn ontzettend performante – in-memory – platformen nodig die extreem snel gemodelleerd kunnen worden.

Ook over Analytics voor Big Data is er consensus. Iedereen is het erover eens dat grote volumes data en ongestructureerde databronnen enkel waardevol zijn als er ook analytische tools voorhanden zijn die inzicht bieden in die data. Big Data en Analytics zijn dus ‘brothers in arms’, die met elkaar moeten samenwerken en elkaar vertrouwen.

Een heel interessante topic tijdens de Summit waren de resultaten van de BARC survey over Big Data-initiatieven, die Carsten Bange voorstelde in zijn keynote speech. 2015 is duidelijk het jaar waarin Big Data-projecten op kruissnelheid komen: bijna 40% van de bedrijven die aan de survey deelnamen, implementeert momenteel een Big Data-project of heeft al Big Data-activiteiten opgezet. Het initiatief kwam vaak van het management, het ICT-team of de BI competence centers. Maar het zijn vooral de Sales, Marketing en Finance die voordeel halen uit de projecten. Focus van zo’n Big Data-project is vaak nieuwe – ongestructureerde – data en grote volumes, maar ook predictive modeling om patronen en relaties in data te ontdekken. ‘Privacy’ en de ‘interne knowhow voor het analyseren van de nieuwe data’ bleken de grootste uitdagingen bij elk Big Data-project. Uit de BARC survey bleek nog maar eens hoe Big Data en Analytics verstrengeld zijn. Een paar voorbeelden?

Voor de interactieve discussiesessie ter afsluiting van de Summit werden de aanwezigen in kleine groepjes verdeeld. Ze hadden het over datawarehouses en hun rol binnen Big Data. Een uiterst interessante discussie, die ik met plezier beschrijf in een volgende blog. Hou de rubriek dus in de gaten!

De Big Data & Analytics Summit van BA4ALL was een perfect georganiseerd event met een zeldzame mix van techniek, tools en praktijk.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Engels, Frans (Français)

Eén Reactie op dit blogbericht

  1. Pingback: Analytics in de 2e helft van 2015? Bereid u voor op een najaar vol veranderingen! | Smart Business : Smart Business

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>