Business Intelligence trends in 2014 en wat mogen we verwachten voor 2015

Geplaatst op door Iver van de Zand

Bi 2014Business Intelligence (BI) evolueert razendsnel. Nieuwe analyse- en rapportagetechnieken en -methoden duiken steeds weer op. Sommigen verdwijnen even snel als ze gekomen zijn, anderen blijven. Welke blijvende BI-trends kunnen we herkennen voor 2014 en zien we daadwerkelijk ingeburgerd raken bij onze klanten? De belangrijkste zijn:

  •  Self-service BI
  • Visuele dataexploratie
  • Predictieve analyse
  • Business Intelligence gaat mobiel

 

Self-service BI is wel de meest doorgedreven trend. Met self-service BI bedoelen we de behoefte van eindgebruikers om, met enige vorm van autorisatie, autonoom aan de slag te gaan met BI, i.e. zonder daarbij sterk afhankelijk te zijn van andere afdelingen. Om dat te kunnen doen, moet de BI-tooling eenvoudig in gebruik zijn, simpel en to the point. Self-service is evenwel geen vrijbrief om los van IT bezig te zijn met BI. Er is altijd een mate van controle en eenduidigheid in data nodig. In lijn met self-service BI herkennen we ook de trend van visuele dataexploratie. Dezelfde eindgebruikers wensen op een andere, meer visuele manier om te gaan met BI. Niet een traditioneel query panel, maar visueel georiënteerde exploratietools worden het BI-gereedschap van eindgebruikers. Een terugkerend fenomeen hier is storytelling. Op basis van zelfgemaakte visualisaties kan een eindgebruiker een onderbouwd verhaal genereren met zijn/haar conclusies en dit delen met anderen. Met de huidige volwassenheid van BI stellen we ons niet alleen meer de vraag “Wat er gebeurde” en “Waarom dat gebeurde”, maar vooral ook “Wat er zou kunnen gebeuren”. Anders gezegd, de eindgebruiker wil op basis van scenario’s kunnen voorspellen wat er in een proces zou kunnen gebeuren.

Deze zogenaamde predictieve analyse doet haar intrede op het niveau van eindgebruikers. Dat betekent dat de gebruikte software geavanceerd moet zijn en in staat moet zijn om eindgebruikers vlot toegang te geven tot complexe, voorspellende scenario’s. We zagen het al in 2013, maar dit jaar is hét momentum voor mobile BI. Mobile apps voor BI zijn een uitstekende manier om rapporten, dashboards en visuele analyses binnen handbereik te krijgen. De mobiele platformen zijn dermate volwassen geworden dat ze een eindgebruiker in real time inzichten kunnen geven in de performance van KPI’s en processen. Business Intelligence-softwaresuites ondersteunen mobiele apps volledig en zijn volledige geïntegreerd.

En de BI-trends voor 2015? Ongetwijfeld worden dat Cloud, Advanced Customer Analytics en In Memory. In een volgende blog diepen we ze uit.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>