De kunst om visualisaties te visualiseren: best practices

Geplaatst op door Iver van de Zand

Self-service BI tools zijn ontzettend populair en hebben het bedrijfslandschap voorgoed veranderd. Terecht ook. Ze zijn gebruiksvriendelijk, uitermate performant, gaan vlot om met de permanent veranderende datastructuren én respecteren datagovernance. Kortom: gebruikers zijn er gek op.

Met self-service tools kan iedereen vlot geavanceerde analyses maken en data visualiseren. En zo komen we bij het onderwerp van deze blog: de kunst om visualisaties te visualiseren. Waarom een kunst, vraagt u zich misschien af? Omdat er best wat vaardigheid nodig is om kristalheldere visualisaties en dashboards te ontwikkelen die elke gebruiker in een oogopslag kan interpreteren. Of nog beter: het is een kunst om de essentiële boodschap en data te vertalen naar actiegerichte inzichten.

Elke dag praat ik met klanten over business intelligence. Niet zelden willen ze dat we van hun dashboard een ‘kerstboom’ of een ‘kleurrijk schilderijtje’ maken. Dashboards zijn inderdaad vaak kunstwerkjes  – de grafische mogelijkheden van de tools zijn echt indrukwekkend -, maar slagen ze er ook in om data te vertalen naar inzichten waar de gebruiker echt mee aan de slag kan? Het begrijpen en interpreteren van dashboards neemt in realiteit vaak veel tijd in beslag. Gebruikers slagen er zelfs vaak niet in om de dashboards te interpreteren. De schuld van de ontwikkelaar? In zekere zin wel. Met de huidige tools kun je inderdaad makkelijk elke grafiek en elke tabel voor elke situatie gebruiken. Maar het gevaar dat de gegevens verkeerd worden geïnterpreteerd, schuilt om de hoek.

Tijd dus voor een aantal richtlijnen rond het structureren van visualisaties en dashboards:

  1. Leg standaarden vast. Misschien heeft uw organisatie wel een huisstijl? Een herkenbare stijl kan de gebruikers helpen om de dashboards en rapporten makkelijker te aanvaarden, te interpreteren en te begrijpen.
  2. Schrap alles dat niet echt nodig is; less is more. Hoe minder grafieken en tabellen om uw boodschap te visualiseren, hoe beter.
  3. Vertel je verhaal over de data-analyse (stories) op meerdere pagina’s. Met tools zoals SAP Lumira kun je je grafieken spreiden. De story wordt veel overzichtelijker als je niet alle informatie op één pagina propt.
  4. Gebruik enkel kleurtjes als je belangrijke data wil accentueren. Elke andere kleurcode zal de aandacht afleiden van je boodschap.
  5. Gebruik inputcontroles. Aan de hand van inputcontroles kunnen eindgebruikers de datasecties die hen interesseren onmiddellijk selecteren en filteren. Dergelijke codes nemen trouwens weinig ruimte in.
  6. Gebruik hiërarchieën en ‘drillable’ grafieken en vat je kerninformatie samen. Presenteer je kerndata op het hoogst mogelijke niveau en laat de gebruikers van daar ‘doorklikken’. Zo blijft het basisdashboard netjes en overzichtelijk.
  7. Vermijd legendes. Aparte legendes naast grafieken en tabellen nemen veel plaats in. Gebruik bij voorkeur tabellen met geïntegreerde legendes (zie voorbeeld hieronder).
bad example (2) Links: minder goed voorbeeld met aparte legende

 

Rechts: geïntegreerde legende en datalabels good ex

  1. Ban metergrafieken. Telkens opnieuw krijg ik de vraag naar metergrafieken. Vermijd ze, want ze nemen veel te veel plaats in. Bullet charts zijn een beter alternatief; ze bieden meer mogelijkheden en brengen de boodschap duidelijker over.
  2. Wees voorzichtig met 3D- en taartdiagrammen. Ze zien er natuurlijk goed uit, maar het vergt vaak heel wat tijd en inspanning om ze te interpreteren.
  3. Tip: numerieke puntgrafieken zijn heel specifiek, nemen weinig plaats in en zijn glashelder.
  4. Tip: met radar- of polaire diagrammen kun je makkelijk verschillende dimensies van data vergelijken.

polar (2)

12. Tip: warmtekaarten zijn perfect voor white space analyses.

13.  Tip: gebruik dynamische tekst, i.e. tekst op een dashboard met onderliggende data. Als je dit correct gebruikt, kun je een extra tabel of grafiek vermijden.

De ‘kunst om visualisaties te visualiseren’ krijgt gelukkig wel wat aandacht. Er is heel wat ondersteuning en informatie online te vinden. Heel interessant is bijvoorbeeld de documentatie van de Hichert IBCS groep over notatiestandaarden in businesscommunicatie. De bundel bevat echt knappe ideeën rond het standaardiseren van visualisering in uw onderneming. Veel leesgenot!

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Engels, Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>