Digitale innovatie in de bank- en verzekeringswereld: uitdagingen en aanpak

Geplaatst op door Rik Gielen

Digital stock tickerDe stap naar digitaal in de wereld van bank en verzekeringen is veel meer dan alle papier overboord gooien. De voortrekkers hebben dat al bewezen. Zij bieden een nieuwe, veel betere klantenervaring en leveren snellere, efficiëntere diensten.

Digitaal bankieren is er al jaren. Vele experts noemen het een manier om de gehavende banksector te genezen, na de recente financiële crisis. En ze hebben misschien wel gelijk.

Maar banken of verzekeringsinstellingen zijn niet meteen ‘fast movers’. Klanten blijven wachten op die nieuwe klantenervaring. Altijd en overal bankieren en verzekeren, snel(lere) responstijden en adviseurs die altijd in de buurt zijn? Er wordt al jaren gesproken over een revolutionaire transformatie die dit allemaal mogelijk maakt, maar het gebeurt nog niet op grote schaal. U begrijpt niet waarom? De overstap vergt fundamentele veranderingen aan de bestaande IT-systemen. En veel CIO’s of CEO’s willen daar momenteel niet in investeren.

De sector van de financiële dienstverlening bevond zich jarenlang in een luxepositie. De klanten waren loyaal, er waren vaak weinig of geen regionale concurrenten, klantenrelaties waren fijn en persoonlijk (30 jaar geleden kende iedereen zijn bankier of verzekeringsagent/makelaar) en er was vertrouwen. Dat volstond om de producten te verkopen. Trouwens, er was ook nauwelijks interventie van regulatoren, in het verleden. Winstgevend blijven was dus makkelijk. Waarom dan veranderen?

De digitale technologie zet de wereld echter op zijn kop. De corporate en retailwerelden moeten naar elkaar toegroeien. Er is steeds meer vraag naar klantgerichte diensten van banken, financiële instellingen en verzekeringsmaatschappijen.

Wie vandaag in het bank- of verzekeringswezen/ de financiële dienstverlening actief is, staat onder druk van de concurrentie. De ontwikkeling en levering van hun diensten, evenals het klantenengagement moet aan nieuwe maatstaven beantwoorden; ze moeten een mobiele, sociale en datagedreven ervaring aanbieden.

Een handvol globale instellingen hebben de impact van digitale en mobiele technologie wel al begrepen. Zij zien dat het een must is om een klantgedreven businessmodel te creëren en een infrastructuur te ontwikkelen die perfect aansluit bij de noden van de klant. Voor de meerderheid van de spelers, echter, blijkt de investering momenteel te groot. De beperkte ROI op korte termijn schrikt hen af, hoe mooi ook de ROI op lange termijn,

Hoe kunnen ze hun eindbestemming toch bereiken? Daar zijn verschillende routes voor. Sommige banken hebben in hun schoot innovatielabs en investeringsfondsen opgericht. Ze steunen nieuwe start-ups en innovatieve technologie, in de hoop die later te kunnen gebruiken om een nieuw soort klantendiensten en ervaringen te leveren.

Op 23 en 24 juni organiseert SAP het Financial Services Forum in London, met als thema “Building the Foundation for Digital Change”. Het event zal zich buigen over de uitdagingen van de digitale transformatie. Het wordt een unieke opportuniteit om te debatteren, meningen uit te wisselen en te netwerken met toonaangevende instellingen, sectorcollega’s en influencers van de financiële sector.

Bent u actief in de financiële sector en wilt u meer weten over innovatie, digitale transformatie en manieren om de kostenstructuur en complexiteit in financiële instellingen te verminderen? Dan mag u het SAP Financial Services Forum niet missen. We hopen u daar te mogen verwelkomen!

 

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Engels, Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>