Digitale transformatie: voelt uw sector de impact al?

Geplaatst op door Goedele Derveaux

Electronics assemblyOnlangs was ik op de SAPience User Day, het jaarlijkse event van de Belgische SAP-gebruikersgroep SAPience.be. Het thema: Think hard, START SIMPLE. Op de agenda stonden tal van inspirerende klantengetuigenissen, afgewisseld met presentaties waarin SAP aantoonde hoe oplossingen zoals S/4HANA, Simple Finance, SAP Business Networks, het SAP klantenengagement en het commerciële aanbod kunnen helpen om elke onderneming ‘goed te runnen’.

De dag begon met een keynotepresentatie over Digitale Transformatie, door Jo Caudron. Caudron legde de deelnemers uit hoe ze de stap kunnen zetten naar een digitale onderneming. Wie bij de start van de uiteenzetting nog niet helemaal overtuigd was van het nut voor zijn bedrijf, werd snel met beide voeten op de grond gezet: de derde golf van digitale disruptie waar we nu volop inzitten, heeft impact op elke sector, aldus Caudron. Waar tot voor kort vooral bedrijven betrokken waren die actief zijn in sectoren met een duidelijke link met ‘digitaal’ (zoals media, entertainment, …), ontsnappen nu ook sectoren zoals de automobielindustrie en Retail niet meer aan de impact van het digitale gebeuren. Tesla en Uber zijn maar een paar voorbeelden. Wist u bijvoorbeeld dat u vandaag een Tesla online kunt kopen? Gewoon een paar keer ‘ja’ klikken, en de bolide is van u.

De digitale transformatie is een hele uitdaging, ging Jo Caudron verder. Bedrijven moeten daarom geleidelijk de overstap maken. Op het einde van de rit komt alles in orde, verzekerde hij, als iedereen maar het heft in handen neemt en die eerste stap zet. Wie dat niet doet, riskeert een toekomstscenario zoals dat van Kodak. De fotografiespecialist werd volledig van de kaart geveegd wegens een gebrek aan toekomstvisie en aan een digitale strategie.

Maar hoe weten we wanneer het hoog tijd wordt om digitaal te gaan? Caudron vergeleek het met een rit in een rollercoaster. Zolang de ‘trein’ naar boven gaat, is alles in orde en onder controle. Eens op de top zien de mensen in de eerste wagons wat beneden ligt. Ze beginnen te schreeuwen en voelen zich vaak zelfs misselijk. Maar zolang de laatste wagons nog niet aan de top zijn, is er geen echte reden tot paniek. Komt de laatste wagon boven, dan slaat de balans om: iedereen ziet wat er hen te wachten staat en wordt nerveus. Het resultaat: een trein die niet meer te stoppen is.

Krijgt u dit gevoel, dan is uw sector vertrokken op zijn reis naar digitale transformatie. Zorg dat u bij de eersten bent om dit signaal te herkennen!

Jo Caudron legde ook kort de ‘Digital Transformation Modeling’ uit: een pragmatische, stapsgewijze methodologie om digitale transformatie te begrijpen en te beheersen. Er zijn vijf stappen: inzichten, impactanalyse, scenario’s, businesscases en trendwatching. Om iedereen aan boord te krijgen, op weg naar digitale transformatie, is het belangrijk om de nodige inzichten te krijgen … om uw ogen te openen!

Jo Caudron gebruikt zeven metaforen om dit uit te leggen:

The Glass House: De relaties veranderen gevoelig, in de huidige wereld. Alles wat gebeurt, wordt gedeeld of zal gedeeld worden. De buitenwereld is assertief en agressief. We moeten zien om te gaan met deze verandering, die wordt aangestuurd door de sociale media. Misschien herinner je je de sociale mediahype in 2013, toen een telecombedrijf nieuwe klanten een iPad aanbood, waarop bestaande klanten hun ongenoegen uitten op Facebook? De post kreeg maar liefst 120.000 likes! Ook bestaande klanten willen soms een cadeautje… Zie http://www.zdnet.be/nieuws/152186/telenet-klanten-boos-over-gratis-ipad-mini-voor-nieuwe-klanten/

In de huidige online wereld werkt het pakket niet meer: Wat in de fysische wereld werd gebundeld in een pakket, overleeft niet meer in de onlinewereld. De krant is een mooi voorbeeld. Voor elk onderwerp dat in de traditionele krant wordt beschreven, zijn er meerdere versies in de digitale wereld – die heel vaak online uitgroeien tot een alleenstaande vertical. Denk maar aan de tientallen ‘meteoapps’. U heeft geen krant meer nodig om te zien welk weer het wordt. Dit soort ‘loskoppelen’ gebeurt nu in quasi elke sector. U zoekt een pepermolen? Tik het woord in op Google en ‘Peperenzoutmolenshop.be’ verschijnt bovenaan in de zoekresultaten. Het bedrijf achter de peperzoutmolenschop is Cool Blue, dat goed heeft begrepen hoe het zijn assortiment moet opsplitsen in verschillende onlineshops. Ook Tesla Motors werkt op die manier. U vindt op de website momenteel maar één model. Dit zijn allemaal duidelijke tekenen dat bedrijven beter verticaal dan horizontaal gaan.

Watch the frog: De virtualisatie en fragmentatie van Touch points maken het bedrijven makkelijk om anderen voorbij te steken – of om te worden voorbijgestoken. Sommige merken beginnen direct online te verkopen. Het wordt pijnlijk voor wie op het einde van de waardeketen zit. Uw positie in de waardeketen wordt behoorlijk uitgedaagd.

Wie beslist wat: De traditionele gatekeepers verliezen aan ‘macht’. Er duiken nieuwe experts op, er ontstaan opinies via crowdsourcing en de mening van peers wordt cruciaal … Kortom: ideeën worden op nieuwe manieren geboren. Word dus zelf een gatekeeper!

Alles wordt mobiel: Deze evolutie illustreert Caudron met de metafoor van ‘The Traveller’. Alles wat u vandaag kan doen, zit in uw zak, op uw smartphone. Traditionele retailers worden uitgedaagd om nieuwe Business modellen te omarmen. Een recent onderzoek wees uit dat nog slechts 29% van de Belgen een showroom bezoeken om hun aankopen te doen. We geraken in de problemen als die trend blijft toenemen.

Laat ons aan de business bijdragen als een prosumer: De metafoor van de ‘Participant’. Heel recent besliste Colruyt om Cara Pils niet uit de rekken te halen. Dit bewijst de kracht van de massa, die tot co-creatie kan leiden. https://carapils.colruytgroup.com/carapils/static/nl.html

En we hebben ze nog niet allemaal gehad. Er is ook nog de Cyborg. Technologie blijft vooruitgaan. Denk maar aan de wearables, de draagbare technologie die vooral in de gezondheidssector nuttig kan gebruikt worden. Wearables kunnen een verschuiving op gang brengen van ‘ziektes genezen’ naar ‘ziektes voorkomen’.

Het is duidelijk dat we nieuwe regels en nieuwe relaties moeten omarmen, om ons voor te bereiden op de digitale wereld. Caudron onderlijnde daarbij dat digitaal leiderschap cruciaal is in de organisatie, op alle niveaus, en raadde de aanwezigen aan om een Chief Digital Officer in huis te halen. Drie jaar geleden voorspelde Gartner dat 25 procent van de organisaties tegen 2015 een Chief Digital Officer in dienst zou hebben. Of we dat aantal halen, is me niet duidelijk maar ik weet wel dat mijn bedrijf, SAP, vorig jaar Jonathan Becher aanstelde als Chief Digital Officer.

Belangrijkste learning van deze keynote is dat digitale transformatie elke sector aanbelangt; dat het een positieve evolutie is en dat organisaties aan het stuur moeten zitten van hun eigen digitale transformatie. Caudron raadt aan om de businesswaarde van de veranderingen in kaart te brengen: leg vast wat uw doelstellingen of veranderingen kunnen opleveren. Ga daarna op zoek naar de technologie om die verandering mogelijk te maken. Technologie moet een enabler zijn, geen middel!

In een volgende blog bespreken we de factoren die cruciaal zijn om tot digitale transformatie te komen, evenals de technologie om die verandering mogelijk te maken.

 

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Engels (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>