Een knipoog naar de huidige voetbaleuforie … de toekomst wint!

Geplaatst op door Sophie Crepin

Graduates throwing mortarboardsOnlangs vond in Leuven ‘Innovate or Die’ plaats, een niet te missen event van SAP. We wisten al dat de wereld waarin we leven in constante verandering is en dat iedereen zich permanent moeten aanpassen. Kijk maar naar wat er gebeurt in ons gezin: u communiceert ongetwijfeld efficiënter met uw puber via Facebook dan in de traphal. Of op het werk: nog voor u iets vertelt, kent uw gesprekspartner al minstens de helft van uw verhaal. De nieuwigheden – vooral technologische innovaties – komen aan een steeds sneller tempo op ons af. Sommige mensen hebben de neiging om zich te verschuilen achter het verleden, dat veiliger aanvoelt.  Kijk maar naar de invasie van ‘Vintage’ winkels of het succes van de ‘Radio Modern’ events hier in België.

Maar moeten we ook echt bang zijn van de toekomst ?

In zijn presentatie van vorige woensdag is Tom Palmaerts, trendwatcher en partner bij Trendwolves, geslaagd in een moeilijke opdracht: ons (opnieuw) vertrouwen schenken in de toekomst. Hij schetste een portret van de huidige maatschappij en beschreef de trends die op ons afkomen. De kernboodschappen:

–          De toekomst is ‘raw’ (ruw). Merken hebben de plicht om consumenten te helpen overleven. Onvolmaaktheid heeft recht van bestaan, omdat ze nieuwsgierigheid en discussie opwekt. Denk maar aan de reacties van uw huisgenoten als u hen een mooi bord met vervormde groenten zou voorschotelen …

–          Wees wantrouwig! Alles wordt vandaag overdadig blootgesteld. Ons hele leven staat online en onze commentaren en foto’s zijn publiek eigendom. Zo heeft iedereen de neiging om vooral het ‘mooie’ en het ‘positieve’ met de buitenwereld te delen. En wat met de minder mooie momenten? Dan willen we ons in een beperkte groep terugplooien en de anonimiteit opzoeken. De nieuwe generatie zal voorzichtiger omgaan met beelden. Ik las eerder een artikel in ‘De Morgen’ (20 juni 2014) met de titel ‘Heeft de grote zaal afgedaan? Nieuwe generatie theatermakers lijkt intimiteit van kleine speelplekken te verkiezen’. Dit stemt tot nadenken! De culturele wereld zet vaak de toon.

–          De mix van ervaringen en de aandacht voor alle zintuigen. Laten we onze geest openstellen en de ideeën die we opvangen, omarmen. Icelandair, bijvoorbeeld, nodigt klanten uit om IJsland te voelen in de logbooks. Dat zorgt toch voor een unieke gewaarwording? Terwijl tot voor kort enkel kleine koters al die zintuigen konden combineren (herinnert u zich die boekjes waarin baby’s aan schapenwol kunnen voelen?) krijgen ook wij, volwassenen, nu die mogelijkheid.

–          De nieuwe esthetische codes en kleuren, geïnspireerd door ‘street art’ en graffiti. De toekomst lijkt misschien wel donker maar het is aan ons om er kleur aan toe te voegen. We hebben een explosie van kleur nodig.

Dus ja, de toekomst lijkt misschien wel ruw en vuil maar wij zijn diegenen die in die toekomst de hoofdrol spelen. Het is aan ons om er de nodige ingrediënten aan toe te voegen, zodat de toekomst kleur krijgt. Het is aan ons om weer op te staan na een fout.

Na de verfrissende sessie van Palmaerts ben ik buiten gestapt met ongelooflijk veel zin om aan de toekomst te beginnen. Ik hoop dat iedereen die de presentatie bijwoonde hetzelfde gevoel had.

Vandaag moeten we professionele relaties opbouwen met mensen van die nieuwe generatie. Zij zijn onze klanten, onze leveranciers of onze collega’s. Het is daarom goed dat we weten wat ze voelen, hoe ze denken en functioneren.

Er is een Engelse uitdrukking die zegt ‘The early bird catches the worm’. De toekomst begint vandaag!

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>