Haal het uiterste uit uw datavisualisatie: de kunst van visualiseren, deel II

Geplaatst op door Iver van de Zand

brainWetenschappelijk onderzoek toont aan dat het menselijke brein een afbeelding kan verwerken in minder dan een tiende van een seconde. 90% van alle informatie die de hersenen ontvangen, is visueel. En, nog indrukwekkender: ons brein verwerkt afbeeldingen 60.000 keer sneller dan tekst. Die inzichten bevestigen het belang van  datavisualisatie voor het interpreteren van bedrijfsresultaten en inzichten. Datavisualisatie en infografieken helpen zakelijke gebruikers om snel en grondig elke performance te begrijpen. Ze vestigen immers onmiddellijk de aandacht op die details die actie of verdere analyse vereisen. Tenminste, daar gaan we van uit. Maar klopt dat wel? Absoluut … op voorwaarde dat de visualisaties goed in elkaar zitten en een aantal basis richtlijnen respecteren

In een vorige blogpost over de ‘Kunst van Visualiseren’ haalde ik al een aantal best practises aan. Nu is het tijd om wat dieper op het onderwerp in te gaan. In deze blog deel ik graag de inzichten rond visualisaties en infografieken die ik opdeed tijdens klantencontacten. Visualisaties stellen een bepaalde waarde, een KPI of andere informatie op een visuele manier voor, zodat gebruikers de gegevens makkelijk begrijpen. Infografieken gaan een stapje verder: zij combineren de visualisaties in een overzicht dat een algemener inzicht biedt.

  •  Visualisaties

 

Tijdreeksen en animatie:

Tijdreeksen visualiseert u het beste in een eenvoudige lijngrafiek. De lijnen moeten de waarden rechtstreeks met elkaar verbinden. Ontbreken er gegevens, geef dat dan aan. Zorg ervoor dat de afstand altijd even groot is. Wilt u verschillende metrics visualiseren of gebruikt u combinatiegrafieken, zorg dan voor een gesynchroniseerde X-as. Om de leesbaarheid van de afbeelding te verhogen, werk ik altijd met subtiele grijze rasterlijnen. Als u staafdiagrammen of een gecombineerd staaf-/lijndiagram gebruikt, zorg dan dat de staven nooit overlappen en dat er wat ruimte tussen is. Kies zachte kleuren en wees voorzichtig met maatstreepwaarden. Wilt u metrics vergelijken op een tijdlijngrafiek, werk dan met variaties tegenover een basislijn. In de twee voorbeelden hieronder ziet de slechtste en een betere manier om data te visualiseren.

 Capture

Als u duidelijk wilt aantonen dat de data op een bepaald moment sterk afweken, dan kunt u eventueel geanimeerde grafieken gebruiken. Ik voeg soms animaties toe in bellendiagrammen om heel precies aan te geven wanneer de relatie tussen data afwijkt van het patroon.

Stipdiagrammen:

Stipdiagrammen zijn heel nuttig als u een kernwaarde, een vergelijkende waarde (doelstelling) en een kwalitatieve waarde wilt afbeelden. Een typisch voorbeeld is de visualisering van het budget en de forecast. Stipdiagrammen zijn uitstekend geschikt om KPI’s te visualiseren.

Warmtekaarten:

De warmtekaart is vooral handig als u op zoek bent naar white-spotanalyses. Met white-spotanalyses ziet u onmiddellijk welke zones niet goed worden gedekt in een bepaald domein. Verkoopcijfers per product en per land zijn makkelijk op die manier af te beelden: de warmtekaart toont onmiddellijk welke producten het heel slecht doen in welke landen. Nauw aansluitend bij de warmtekaart is er ook het boomdiagram: een grafiek die u kunt gebruiken wanneer u waarden moet visualiseren die niet in een staafdiagram passen. Maakt u slim gebruik van uw kleurencodes, dan kunt u in uw boomdiagrammen ook `warmte-indicatoren’ invoegen.

D3-grafieken:

exampleOp het internet vindt u tal van open source D3-kaarten, zoals dit voorbeeld, waar tools zoals SAP Lumira perfect mee samenwerken. D3- grafieken zien er vaak fantastisch uit maar zijn in realiteit maar nuttig voor welbepaalde doelstellingen. Gebruikers hebben echter vaak de neiging om er gegevens aan toe te voegen en het visualisatietype te veranderen. Vond u de perfecte D3-grafiek voor wat u wilt visualiseren, sluit de grafiek dan voor de eindgebruikers zodat ze de grafiek/het kaarttype niet kunnen wijzigen. Gebruikt u SAP Lumira? Via deze link vindt u een selectie van de beste D3-visualisaties.

  • Infografieken

 

Vermijd de ‘kerstboom’

Op het vlak van datavisualisatie geldt zeker de regel ‘minder is beter’! Tuurlijk, met de self-servicetoepassingen die vandaag voorhanden zijn, bouwt u in een handomdraai een infografiek vol toeters en bellen. Maar bekijk het eindresultaat door de ogen van de gebruiker. Een ‘kerstboom’ is verwarrend voor de gebruiker en leidt de aandacht af van de echte boodschap.

Filters & cloudtags:

Als mijn infografieken filters bevatten waarmee gebruikers meerdere zaken kunnen selecteren, voeg ik altijd een tagcloud toe aan de filter. Zo zien mensen onmiddellijk wat ze hebben geselecteerd. Deze techniek gebruik ik ook in mijn gratis tool om de juiste BI-component te kiezen. In de tool kunnen gebruikers verschillende ‘features’ selecteren om te ontdekken welke BI-component best aansluit bij hun noden.

pic

Interactiviteit:

In mijn post `Let me Interact’ legde ik uit dat meetings nooit meer hetzelfde zullen zijn, omdat mensen vandaag interactie verwachten met hun visualisaties en infografieken. Ze willen tijdens de meetings de filters kunnen veranderen en ‘doorboren’ tot het diepste niveau. Ze willen data rangschikken, highlighten of erop inzoomen; bepaalde databronnen weglaten of externe datasources toevoegen.

Landingspagina’s:

Zijn uw infografieken eerder dashboards, die meerdere domeinen visualiseren, dan zult u waarschijnlijk verschillende tabs of pagina’s gebruiken. Om de navigatie te vereenvoudigen, adviseer ik in dat geval om van uw eerste pagina/tab de landingspagina te maken. Op de landingspagina kunt u bijvoorbeeld URL-links integreren, wat van deze pagina een soort ‘informatiepagina’ maakt, waar u veronderstellingen, scope, enz. deelt. Ik werk ook op deze manier als ik wil dat de gebruikers filters kunnen definiëren die van toepassing zijn voor het hele dashboard. Door die optie op de landingspagina te zetten, win ik plaats op de aparte pagina’s/tabs en moeten de gebruikers de filter maar één keer definiëren.

Interconnectiviteit tussen diagrammen:

Als er meerdere visualisaties staan op één infografiek, zorg dan dat de afbeeldingen onderling gerelateerd zijn, minstens op het niveau van een pagina of tab. Als mensen dan ‘doorboren’ of inzoomen op een visualisatie, gebeurt dat ook voor alle andere visualisaties, wat tot consistentere inzichten leidt.

Branding en kleurcodes:

pic3Tot mijn spijt behoor ik tot de groep mensen met niet het minste gevoel voor kleur. Tot voor kort had ik het moeilijk om de juiste kleuren te vinden voor de diagrammen, de achtergronden, de symbolen en de bijhorende foto’s. De oplossing? Adobe Color. Met deze tool (ook mobiel beschikbaar) neemt u een foto van een achtergrond die u mooi vindt, selecteert u verschillende focuspunten en krijgt u van Adobe Color automatisch de juiste kleuren, inclusief de nodige RGB-codes. Superhandig!

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Engels, Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>