Hoe blijft u de concurrentie voor? 20 tips van SAP Predictive Analytics (Week 1)

Geplaatst op door Iver van de Zand

Fire balloons over the Great WallHet is voor organisaties van groot belang om het tempo van de markt bij te houden. Ze moeten zich onderscheiden door in realtime in te spelen op risico’s en verkoopkansen. Met een steeds sneller groeiende concurrentie wordt de tijd om te handelen en te reageren steeds korter. Het goede nieuws is dat voorspellende technologie nu ook toegankelijk is voor mensen die geen verstand hebben van data en statistiek.

Hoewel Predictive Analytics al een tijdje bestaat, is de technologie erachter aanzienlijk eenvoudiger geworden. Organisaties krijgen nu snel en makkelijk inzicht in hun gegevens. Succesvolle ondernemingen geven zelfs aan dat ze Predictive Analytics voor méér gebruiken dan alleen het verkrijgen van klantinzicht. Compliance, veiligheid, fraudeopsporing, risicobeheer en procesoptimalisatie zijn slechts enkele gebieden waar dankzij Predictive Analytics veel winst te behalen valt.

Uit een onderzoek van Ventana bleek dat 86 procent van de organisaties met Predictive Analytics positieve resultaten behaalde en dat 68 procent er concurrentievoordeel mee realiseerde.

Wij willen meer ondernemingen laten profiteren van deze voorspellende mogelijkheden en daarom starten we een 20-tipscampagne: u krijgt dagelijks één nieuwe tip, vier weken lang. Waargebeurde scenario’s van klanten laten zien hoe Predictive Analytics kan helpen om uitdagingen aan te gaan. Elke week tijdens #SAP20tips staat een ander onderwerp centraal:

  • Week 1: Customer Relationship Management (CRM)
  • Week 2: marketing
  • Week 3: risico’s en fraude
  • Week 4: processen

Elke week schrijft er iemand een blog over het desbetreffende thema. Tijd om te beginnen met CRM.

CRM optimaliseren

CRM en Predictive zouden hand in hand moeten gaan. Waarom? Predictive Analytics maken uw CRM-systeem slimmer. Met Predictive Analytics kunt u enorme hoeveelheden gegevens over bijvoorbeeld klantgedrag analyseren, automatiseren en verrijken met informatie uit sociale media of van derden.

Elke klant is uniek en wil zo ook worden behandeld. Ervaringen en aanbiedingen zijn dus niet voor iedereen passend. Dankzij Predictive Analytics creëert u een persoonlijke klantervaring door belangrijke vragen te beantwoorden zoals: hoe creëer ik meerwaarde, hoe bereik ik klanten gerichter en volg ik gedrag en levenscycli beter? Op deze manier kunt u precies inschatten wanneer en voor wie u speciale aanbiedingen kunt ontwikkelen.

Klanten vertellen me vaak hoe belangrijk het is om voorspellende modellen te kunnen ontwikkelen. Ze kunnen het zich niet veroorloven om weken te wachten, omdat klanten elk moment weg kunnen lopen en hun gedrag steeds verandert. Daarnaast is het zaak om een groot aantal variabelen te kunnen beheren, waarbij de voorspellende modellen nauwkeuriger en de marketinginspanningen effectiever worden.

Predictive Analytics vormt ook de oplossing voor een andere grote CRM-uitdaging: het verloop van klanten. Hoe kunt u een betere klantervaring bieden waarmee u voorkomt dat klanten weglopen? En hoe ontdekt u welke klanten op het punt staan om weg te lopen voordat het te laat is?

Wilt u weten hoe Predictive Analytics u antwoorden kan geven op deze vragen en uw CRM-processen slimmer kan maken? Volg komende week #SAP20Tips en @SAPAnalytics voor dagelijkse tips in STAY AHEAD: 20 Tips from SAP Predictive Analytics.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>