In de serie ‘Let me guide you’ : Hoe een meesterlijk dashboard creeren met self-service BI?

Geplaatst op door Iver van de Zand

pic1Met plezier kondig ik de eerste blog aan van de serie ‘Let me guide you’ waarin ik mijn ervaringen en best practices deel rond datavisualisatie. Deze blog gaat dieper in op het creëren van kwaliteitsvolle story’s en dashboards, aan de hand van self-service BI. Selecteer de geschikte BI-componenten en u bent vertrokken.

Infografieken en storyboards zijn de kers op de taart van BI. Eens het dataonderzoek achter de rug is en u genoeg inzichten heeft, moet u enkel nog beslissen hoe u die inzichten best kunt visualiseren. Ik had het hierover al in een vorige blogpost. Bovendien moet u ook kiezen welke visualisaties u in het storyboard wil en hoe u die wil structureren en opmaken. Volgende vragen vergemakkelijken de keuze:

  • Welk inzicht wil ik precies communiceren? Het woord ‘precies’ slaat zowel op het doelpubliek (denk aan het niveau van abstractie) als op uw perspectief van het inzicht (chronologische series, GEO) en op het verloop van de story.
  • Welke ervaring wil ik mijn lezers bezorgen? Lijkt uw story op een dashboard, i.e. geeft de story KPI’s en trends aan en wilt u die hergebruiken? Wilt u uw gebruikers meer details geven, aan de hand van meerdere pagina’s, met zowel een overzicht als gedetailleerde inzichten? Wilt u een infografiek met contextgevoelige informatie? Moet het dashboard interactief zijn?

Laat ons nu een paar best practices overlopen voor indrukwekkende boards. In deze blog spitsen we ons toe op dashboards waarbij KPI’s centraal staan. Ik gebruik SAP Lumira om die te creëren. SAP Lumira is immers een van de meest flexibele hulpmiddelen voor datavisualisatie en een van de makkelijkste interactieve self-service BI-tools die momenteel beschikbaar is op de markt.

De standaarden van Hichert

 

pic2Voor KPI-gebaseerde dashboards raad ik aan om waar mogelijk de International Business Communication Standards (IBCS) te gebruiken. Ze zijn een goede houvast om inzichten op een effectieve, rationele manier te communiceren. IBCS maakt gebruik van de standaarden die Dr. Rolf Hichert ontwikkelde (zoek maar even op: ‘Hichert Success Rules’). Het is zeker nuttig om – delen van –  deze standaarden op uw algemene BI-ontwerp toe te passen; het zal de gebruikers helpen om uw BI-inzichten te respecteren en over te nemen, zonder ze verkeerd te interpreteren.

IBCS biedt een grote verscheidenheid aan communicatiestandaarden: ze adviseren welke grafiek/diagram wanneer te gebruiken, hoe om te gaan met legendes, assen, kleurencodes en zoveel meer. SAP Design Studio en Lumira graphomate grafieken zijn bijvoorbeeld ‘Hichert-gekwalificeerd’.

Landingspagina’s en lettertypes

 

Door een landingspagina te gebruiken als voorpagina voor uw story of dashboard, verwelkomt u uw gebruikers en begeleidt u hen doorheen het verhaal. Bovendien kunt u op de landingspagina’s categorieën of informatie aanmaken waar gebruikers naar kunnen linken. Door een van de categorieën te selecteren, wordt de gebruiker naar de juiste sectie of pagina van uw dashboard geleid. Landingspagina’s zijn heel nuttig in volgende gevallen:

  • U wilt het overzicht van de KPI’s splitsen van de meer gedetailleerde informatie. Een gebruiker wil immers misschien enkel de gedetailleerde KPI-informatie zien als de KPI zich inconsistent gedraagt.
  • U wilt inzichten communiceren over verschillende informatiedomeinen. Een voorbeeld: als u een dashboard opstelt met een overzichts KPI-pagina die ‘cijfers rond het personeelsverloop en -aanwerving’, ‘verkoopstatistieken’ en ‘marketing lead generation’ beschrijft, wilt u misschien details over deze domeinen toevoegen op aparte pagina’s. De landingspagina zal de gebruiker naar die extra pagina’s doorverwijzen.

 

Landingspagina’s hebben verschillende doelen:

  • Ze verwelkomen de gebruiker en kunnen aan de hand van tekst en video uitleggen waarover het dashboard gaat, hoe het gebruikt moet worden en wat men moet doen bij opmerkingen.
  • Ze gidsen de gebruiker door het verhaal. Op landingspagina’s kunt u links aanmaken naar andere secties en pagina’s in uw dashboard.
  • Landingspagina’s leiden gebruikers naar extra informatie, buiten de story. Op een landingspagina kunt u een URL aanmaken die linkt naar om het even welk http-adres.
  • Op landingspagina’s kunt u ook datafilters toevoegen die van toepassing zijn op alle pagina’s en visualisaties in uw dashboard. Bijvoorbeeld als een gebruiker enkel op zoek is naar de informatie in uw storyboard voor de jaren 2013 t.e.m. 2015, dan kan hij/zij die filter op de landingspagina gebruiken in plaats van dat voor elke pagina apart te moeten doen.

 

Prestatieindicatoren met Kleurencodes

 

Wilt u een dashboard aanmaken waarbij u een KPI-trend of –prestatie weergeeft aan de hand van balken met kleurencodes? In dat geval vertrek ik van een voorlopige opmaak. Zo gaat u het best stap voor stap te werk:

  1. Maak een ‘cross tab’ met uw KPI’s en de dimensies en kenmerken die van toepassing zijn.
  2. Creëer een voorlopige opmaak door bepaalde regels en kleurencodes te gebruiken.
  3. Verander de ‘cross tab’ in een staafgrafiek of een taartdiagram.
  4. Gebruik de geschikte dimensie als filter om de KPI-kleurencodes in detail toe te passen.
  5. Kies een afbeelding die aansluit bij het onderwerp van uw inzicht en gebruik het in het dashboard. In de voorbeeldvideo gebruik ik een glas: een leeg glas komt overeen met een KPI die slecht presteert …
  6. Drag en drop uw visualisatie met kleurencode op het storyboard.
  7. Verandert u de filters of range, dan past de balk met kleurencodes zich automatisch aan.

pic3Nog een stapje verder? Verrijk de dan visualisatie met korte (!) tekst die uitleg geeft rond de KPI-labeling. Vermijd vette lettertypes; ze leiden de aandacht van de grafiek. Opteer eerder voor standaardlettertypes, zoals het moderne Trebuchet. Kies voor een donkergrijze letterkleur in plaats van zwart voor een moderne look.

Gebruik in totaal nooit meer dan drie of vier kleuren op het KPI-overzichtsdashboard. KPI’s die het goed doen krijgen een andere kleur dan de KPI’s die slecht presteren. Voor de achtergrond gebruikt u dan een derde kleur en u kunt eventueel nog een extra kleur toevoegen als achtergrond voor de grafiek. Opmerkingen, illustraties en tekstboxen geeft u in een van deze vier kleuren weer.

 

Visualisaties verrijken met baselines

Vooral als u de trend van een bepaald cijfer wilt benadrukken, zijn baselines zeer handig. Kijken we even naar het voorbeeld in de video: stel u voor dat ik de accuraatheid van de verwachtingen (FCA) van een bedrijf wil aanduiden in % (…%) in een bepaalde tijdspanne. In plaats van een lijngrafiek met een vermelding van de maandelijkse FCA% per jaar, maakt u beter gebruik van een baseline van 100% en vergelijkt u die in dezelfde grafiek met de delta van de FCA% tegen de baseline:

Capture

Video en meer informatie

 

In de video hieronder toon ik de best practices rond landingspagina’s, lettertypes, KPI-indicatoren met kleurencodes en baselines bij grafieken die ik hierboven beschreef. Verwacht geen volledig overzicht van wat u allemaal kunt doen om verbluffende dashboards te creëren, maar het is wel een goede basis. In de volgende blog van deze ‘Let me Guide You’-reeks ontdekt u meer tips en tricks.

Meer weten over technieken om data te visualiseren? Bekijk dan zeker:

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Engels, Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>