SAP zet groots in op KMO’s

Geplaatst op door Johan Mine

Man flipping over open sign in cafeHet is bijna zo ver … onderzoeksbureau Gartner is de laatste weken druk bezig met het publiceren van zijn Magic Quadrant-resultaten voor 2014. En dat zijn best spannende tijden voor iedereen die een rol van betekenis speelt in de IT-wereld. De voorbije drie jaar noemde Gartner SAP een ‘leider’ in ERP-oplossingen voor de middelgrote ondernemingen. In 2013 stootten we zelfs Microsoft Dynamics AX van de troon. Onze prognose voor 2014? We blijven bescheiden maar nog nooit eerder in zijn geschiedenis heeft SAP zo groots ingezet op kmo’s als het voorbije jaar…

Tuurlijk, in het begin van de SAP geschiedenis kwamen vooral Fortune 1000-bedrijven bij ons aankloppen, op zoek naar een ERP-pakket. Onze R/2 en R/3 systemen waren ook ontwikkeld met grote spelers voor ogen. Maar tijden veranderen snel, vooral in de wereld van IT. Dus bundelden we onze jarenlange ervaring en expertise in SAP Business One en SAP Business All-in-One, twee oplossingen helemaal op maat van kleine en middelgrote ondernemingen. Geen afgeslankte versies van onze R/3 softwaresuite, maar bewezen oplossingen die ondertussen uitgroeiden tot volwassen, volwaardige, krachtige pakketten.

77% is kmo

De pakketten vinden hun weg naar kmo’s wereldwijd: 77% van de SAP-klanten in de BeLux zijn vandaag kmo’s. Wereldwijd is dat zelfs 80% of 203.500 bedrijven (Q4 2013). Verwonderd? U bent niet de enige. De voorbije maanden scherpte SAP zijn contacten met trendsetters, opinieleiders, technologie-experts en vakbladen wereldwijd aan. Elk interview met grote namen als Aberdeen Group, IDC, CRN, eWeek en de Wall Street Journal begon steevast op dezelfde manier: ongeloof dat SAP zoveel kmo-klanten én zo’n uitgebreid kmo-aanbod heeft. Die feedback sterkt ons in onze overtuiging dat we nog een tandje bij moeten steken, onze portfolio moeten blijven verfijnKen en de mythe dat SAP voor grote bedrijven is, voorgoed de wereld uit moeten helpen.

Het volgende niveau

De voorbije maanden hebben we onze kmo-strategie inderdaad alsmaar verder aangescherpt. We blijven investeren in onze SAP Business One- en SAP Business-All-in-One-pakketten en maakten ze beschikbaar op ons SAP HANA in-memoryplatform en als cloudoplossingen. De SAP BusinessObjects Edge en Crystal-pakketten brengen Business Intelligence tot bij respectievelijk middelgrote en kleine ondernemingen en met de overname van Hybris, Success Factor en Ariba haalden we diepgaande e-commerce- en HR-ervaring in huis. Om die oplossingen tot bij de markt te brengen, kunnen we rekenen op een groeiend aantal zorgvuldig geselecteerde channelpartners. Eveneens interessant: de ‘buy now, pay later’-optie, waarbij kmo’s hun betalingen over 24 maanden kunnen spreiden, met 0% rente.

Leiderspositie

Die oplossingen en aanpak vallen duidelijk in de smaak bij de experts van Gartner. De analyses van 2012 en 2013 geven aan dat SAP uitblinkt in ‘compleetheid van visie’ en van ‘uitvoerend vermogen’. Onze erkenning als ‘Leider’ bewijst dat we vooruitstrevend zijn en grote inspanningen leveren op tal van vlakken. Heel concreet ziet Gartner de brede functionaliteit, de sectorspecifieke aanpak (best practices) en de fast-start- en rapid deployment-mogelijkheden van ons kmo-aanbod als de troeven waar kmo’s wel bij varen.

Een tool om te groeien

Veel belangrijker dan die Gartner-erkenning is natuurlijk dat ook steeds meer en meer kmo’s overtuigd zijn van die voordelen. Vooruitdenkende kmo’s beseffen vandaag sowieso dat IT-investeringen geen noodzakelijk kwaad zijn maar een manier om te groeien en zich te onderscheiden van hun concurrenten. Bij SAP – en onze channelpartners – vinden ze de vaste, mobiele, on-site- of cloudoplossingen die hen meer slagkracht geven.

Benieuwd naar verhalen en referenties die onze beweringen onderbouwen? Tips en tricks? Hou deze  blog in de gaten. Fijne, inspirerende lectuur voor op kantoor, in de tuin of op het strand …

Ondertussen zijn ook uw commentaren rond onze oplossingen voor kmo’s natuurlijk altijd welkom! Voor meer info kan u altijd terecht op onze website voor Kleine en Middelgrote Ondernemingen.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>