Self Service Business Intelligence: gaan we alles zelf doen?

Geplaatst op door Iver van de Zand

Businesswoman holding tablet computer with pie chartWe hebben het er al vaker over gehad: Self Service BI is niet meer weg te denken uit ons Business Intelligence (BI)-landschap. De voordelen van relatief autonoom, intuïtief én makkelijk visualisaties en analyses maken, zijn zo groot dat ‘Self Service’ simpelweg onomkeerbaar is geworden. De resultaten zijn indrukwekkend: storyboards en infographics in een paar klikken. Nu Self Service BI – zoals SAP Lumira – ook nog het principe van Trusted Data Discovery respecteert en dus naadloos past in een corporate performance management omgeving,  is de cirkel rond: iedereen kan/mag met Self Service BI aan de slag.

Sel-ServiceMaar is de kous hiermee af en hebben we niets anders meer nodig? Toch niet helemaal. Self Service tools heten immers niet voor niets ‘self service’. Omdat ze voor iedereen toegankelijk zijn, zijn de mogelijkheden beperkt. Wie behoefte heeft aan meer features, moet de hulp inroepen van aanvullende tools. Die kunnen we eigenlijk in twee grote domeinen opdelen: reporting en dashboarding.

 

Reporting

Self Service BI-tools hebben hun beperkingen. Zo laten ze geen geavanceerde rapportopmaak toe met headers en footers. Self Service BI tools zijn ook niet pixel-perfect en derhalve minder geschikt voor formele en statusrapportage. Voor deze taken gebruiken we beter echte webgeoriënteerde rapporteringstools. Die kunnen ook helpen bij gestuurde, gedistribueerde rapportage (bursting) waarbij slechts één rapport gebruikt wordt om elke gebruiker zijn/haar eigen data te laten zien. Denk bijvoorbeeld aan een bank die zijn beleggers inzage wil geven in hun individuele portefeuilles, met één enkel rapport. Andere typische functionaliteiten van rapporteringstools zijn prompting, geavanceerde groupings, multi tab-analyse én crossverwijzingen.

Dashboarding

Wie échte dashboards zoekt met een combinatie van lijst- en grafische weergave en/of KPI- trendanalyses, webfeeds of commentaren, gebruikt best een dashboardingtool als Design Studio. Deze tools geven typisch gesommeerde gegevens weer op strategisch dan wel tactisch niveau. Heel krachtig is dat een tool als Design Studio kan geïntegreerd worden met rapporteringstools, zodat de gebruiker die van een bepaalde KPI uit het dashboard meer detail wil, kan doorklikken naar bijbehorende rapporten. Het onderliggende rapport is automatisch zichtbaar via een filter in het dashboard.

Bovenstaande informatie doet de vraag rijzen “Welke BI-tool zet ik in voor Welke gebruiker en Wanneer?” SAP adviseert u daar graag bij. Ons BI Strategy Playbook helpt ons om samen met u in enkele dagen een detailplan op te maken waarbij we heel nauwkeurig rollen, behoeften en functionaliteiten bij elkaar brengen en maatadvies leveren.

Ons droomscenario is natuurlijk dat Self Service, Reporting en Dashboards naadloos met elkaar samenwerken en geïntegreerd zijn. Dat kan! Maar dan moet u als gebruiker of beheerder heel kritisch zijn dat alle tools en alle data ‘governed’ zijn: dat de geïntegreerde suite dus volledig het mechanisme van Data Governance respecteert. Daar gaan we over praten in mijn volgende blog …

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>