Trends in Business Intelligence: wat kunnen we verwachten in 2015?

Geplaatst op door Iver van de Zand

BI 2015

Eerder schreven we hier over de trends in Business Intelligence (BI) die we daadwerkelijk waarnemen bij onze klanten. Maar wat kunnen we verwachten voor 2015: welke trends zullen hun intrede doen en welke zijn blijvend? De volgende kunnen we al zeker optekenen:

  •  In-memorytechnologie verandert ons BI-gedrag
  • Predictieve Analyse wordt voor iedereen beschikbaar
  • Advanced Customer Analytics
  • Simplificatie van tool portfolio’s
  • Cloud, Cloud en Cloud

De BI-trends van 2014 krijgen volgend jaar nog meer momentum: self-service BI, visuele data-exploratie, predictieve analyse en mobile BI zullen gemeengoed geworden zijn. In 2015 krijgen deze trends gezelschap van een verandering van ons gedrag in enterprise reporting. Door de extreme prestatiecapaciteiten van in-memoryplatformen zoals SAP HANA, kan enterprise reporting meer en meer direct op de operationele systemen zelf plaatsvinden. Businessapplicaties zullen derhalve uitgerust worden met ingebouwde rapporteringsfunctionaliteiten die we eerder terugzagen in de datawarehouses. Het is zeker niet gezegd dat die datawarehouses overbodig worden, maar ze zullen een ander doel dienen. Een doel dat meer gericht is op data-exploratie van realtimegegevens.

Predictieve analyse, of de capaciteit om voorspellend te analyseren, zullen we terugzien in alle componenten van BI. Geholpen door het potentieel van in-memoryplatformen, worden complexe algoritmen handelbaarder en als zodanig beschikbaar voor eindgebruikers. Diezelfde eindgebruikers zullen massaal het voorspellende potentieel van BI adopteren. BI-tools zullen zich daarom moeten aanpassen en voorzien zijn op deze nieuwe noden van eindgebruikers, willen ze de boot niet missen.

Het alombeschikbaar worden van point-of-sale data daagt ons uit om geavanceerde analyses uit te voeren op klantengedrag. Deze analyses zijn op transactieniveau en in real time beschikbaar. Ze moeten op elk moment, op elke plaats en op elk device beschikbaar zijn. De resultaten van de analyses zijn vervolgens onmiddellijk toepasbaar in acties of gedrag naar de klant. Een voorbeeld in deze is de store manager die – gebruikmakend van een tablet – onmiddellijk kan inspelen op het veranderende koopgedrag van zijn klanten door een plots zonnige lentedag. Niet alleen zullen dergelijke analyses kernbehoeften worden; het betekent ook dat BI-tools volledig geïntegreerd zullen moeten zijn met Big Data-architecturen.

We mogen een simplificatie in het aanbod van BI-tools verwachten. De eerdere intrede van self- service BI – meer en meer ook op mobile devices – kentert de behoefte van eindgebruikers verder naar eenvoudig te gebruiken BI-applicaties met zeer specifieke functionaliteit. Deze kentering wordt nog eens gevoed door de in-memoryplatformen die steeds meer taken van traditionele BI-platformen overnemen of zelfs vervangen.

Cloudomgevingen zijn inmiddels zo schaalbaar dat ze uitstekend geschikt zijn voor Business Intelligence. SaaS BI-oplossingen bieden nu de keuze om data ofwel on-premise of in de cloud beschikbaar te houden. Het is de flexibiliteit die we zochten en nu kunnen gebruiken. Ook hier is het enorme potentieel van in-memoryplatformen de slagader in deze shift. Oude bezwaren over prestaties zullen verdwijnen en het zet de deur wagenwijd open om BI massaal in de cloud beschikbaar te maken.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>