Wat u eigenlijk al wist: kmo’s zijn niet bang om te transformeren en te innoveren

Geplaatst op door Johan Mine

Path lined with Larch TreesDe voorbije maanden namen we u mee op een rondreis in de wereld van kmo’s, ERP en SAP. We probeerden aan te tonen hoe een ERP-pakket u het leven makkelijker kan maken. Hoe u de stap naar een ERP-oplossing best voorbereidt. En hoe SAP oplossingen op uw maat in huis heeft. Laat ons nu nog heel even naar uw onderneming kijken. Hoe ziet u uw toekomst? Wat zijn volgens u de trends, de uitdagingen en hoe wapent u zich ertegen? De kans is groot dat uw antwoord in lijn ligt met dat van veel van uw collega-kmo’s die vorig jaar deelnamen aan het onderzoek van SAP en Oxford Economics.

Conclusie 1: impact op groot en klein

In april 2013 peilde Oxford Economics bij 2100 kmo’s uit 21 landen naar de belangrijkste businesstrends waarmee ze te maken krijgen. De eerste grote conclusie: de toenemende globalisatie, de concurrentie, de snel veranderende technologie en de wijzigende klantenverwachtingen hebben een even grote impact op een kmo als op een grote onderneming. En net als grote bedrijven, blijven kmo’s niet bij de pakken zitten. Ze transformeren hun huidige business (75%) en ze investeren in technologie (50%) om de concurrentie voor te blijven.

Conclusie 2: kmo’s omarmen nieuwe technologie

De focus op technologie blijkt een belangrijke graadmeter voor het succes van de ondervraagde bedrijven. De meest winstgevende kmo’s zien technologische transformatie als een prioriteit: 75% gelooft sterk dat technologie hen helpt om duurzaam te groeien. Deze conclusie bleek achteraf een van de grote verrassingen van het onderzoek. Waar kmo’s de reputatie hebben een heel afwachtende houding aan te nemen tegenover technologie, blijkt dat meer dan een derde zichzelf een ‘early adopter’ noemt. Over het algemeen zijn kmo’s er zelfs van overtuigd dat technologisch minstens even sterk in hun schoenen staan als grotere bedrijven. En ook hier weer geldt: hoe winstgevender een kmo, hoe groter de kans dat het een ‘early adopter’ is.

De technologie top 3

Software voor bedrijfsbeheer, mobiele technologie en business analytics blijken uit de studie de drie focuspunten voor kmo’s. In een vorige blog gingen we dieper op Big Data en de SAP oplossingen voor slimme analyses. Vandaag staan we nog heel even stil bij ‘business management software’ en ‘mobiele technologie’.

Business management software

We haalden de voordelen van een ERP-oplossing al uitvoerig aan gehaald in onze vorige blogs. De studie van Oxford Economics wees uit dat vele kmo’s het met ons eens zijn en het belang van zo’n oplossing inzien. Ze weten dat ze een stevige technologische fundering nodig hebben om hun groei op lange termijn in een wereldwijde markt te ondersteunen. En ze geloven dat business management software hen kan helpen om kostenefficiënter te werken en hun producten en diensten beter te ontwikkelen. In iets mindere mate zien bedrijven ook optimalisatie van de voorraadketen en een betere dienstverlening als voordelen van deze technologie.

Hun drempels om de stap naar ERP te zetten? Ook die herkent u vast en zeker: de kost van het nieuwe platform, de keuze van de oplossing, de integratie met bestaande systemen en het bepalen van de ROI. We hopen dat we in eerdere blogs hebben aangetoond hoe u zich op een overstap kunt voorbereiden en hoe een goede partner u kan helpen om van uw ERP-project een succes te maken.

Mobiele technologie

Er zijn op de wereld meer mobiele telefoons dan er tandenborstels zijn. En er worden elke dag dubbel zoveel smartphones verkocht als er baby’s worden geboren. Die quote van onze ceo Bill McDermott in 2012 blijft tot de verbeelding spreken. Een recente studie van Forrester schat dat 29% van alle online aankopen in de VS tegen eind dit jaar mobiel gebeurt. Ook in de bedrijfswereld zorgt mobiel voor een grote ommekeer. Hoe mobiel is uw onderneming al? Kijkt u nog wat argwanend of werken uw sales-, humanresources- of serviceteams al met de smartphone of tablet?

De studie van Oxford Economics toont aan dat kmo’s vooral geïnteresseerd zijn om dankzij mobiele technologie hun dienstverlening of de ontwikkeling van hun producten of diensten te verbeteren. Als uitdagingen zien ze vooral veiligheids- en privacykwesties, evenals de wildgroei van mobiele platforms en apparaten. Een uniforme mobiele strategie is in elk geval een must. Ook hier kan de juiste partner helpen.

Herkenbaar?

Herkent u zich in de samenvatting van de studie hierboven? Hoe gaat u de uitdagingen in uw markt aan? Hoe staat u tegenover nieuwe technologie? Wij horen het graag!

Benieuwd naar de volledige studie van Oxford Economics, inclusief alle cijfers? Download het rapport SMEs: Equipped to compete. How successful SMEs are reinventing business’ vandaag nog op de website.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Ce message est également disponible en Frans (Français)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>